Op zoek naar een leuke en educatieve workshop om de data- of mediawijsheid van jouw leerlingen bij te schaven? Ontdek hieronder alle mogelijkheden voor leerlingen uit het basisonderwijs (vanaf de 3de graad).
Escape the DataBuzz
ESCAPE THE DATABUZZ40 MINUTEN - MAX. 8 LEERLINGEN PER SESSIE
Een escape game waarbij leerlingen worden opgesloten in de DataBuzz. In hun zoektocht naar de sleutel leren ze op een speelse manier bij over online veiligheid en persoonlijke gegevens. Na het volgen van deze workshop weten jouw leerlingen alles over veilige wachtwoorden, portretrecht en het beschermen van hun persoonlijke gegevens online. |
Netiquette & Cyberpesten
NETIQUETTE & CYBERPESTEN50 MINUTEN - MAX. 8 LEERLINGEN PER SESSIE
Tijdens deze workshop staan we stil bij wat gangbaar is in de online wereld en maken we leerlingen bewust van de do's-and-don'ts op het vlak van surfen op het internet (netiquette). Daarnaast hebben we het over cyberpesten. Wat is cyberpesten? Hoe ga je om met cyberpesten? Deze workshop werd speciaal ontwikkeld voor verschillende types uit het buitengewoon (basis)onderwijs, namelijk type basisaanbod, type 1, type 2, type 4, en type 9. Daarnaast is deze workshop ook geschikt voor leerlingen uit het regulier basisonderwijs. |
AI zombie-apocalypse (i.s.m. Amai! Vlaanderen)
AI ZOMBIESPEL (I.S.M. AMAI! VLAANDEREN)50 MINUTEN - MAX. 8 LEERLINGEN PER SESSIE
Amai! Vlaanderen ontwikkelde een interactief spel waarmee jouw leerlingen een AI-systeem, gebaseerd op gezichtsherkenning, trainen om zombies van mensen te onderscheiden. Op die manier proberen ze de mensheid te beschermen tegen een invasie van zombies. Ook de (on)ethische aspecten van AI-toepassingen komen aan bod tijdens deze workshop. |
AI minigames: Robots, Puppies & Aliens (i.s.m. BrainBugs)
AI MINIGAMES: ROBOTS, PUPPIES & ALIENS (I.S.M. BRAINBUGS)
50 MINUTEN - MAX. 8 LEERLINGEN PER SESSIE
Aan de hand van een online serious game leren leerlingen spelenderwijs bij over de sterktes, beperkingen en uitdagingen van artificiële intelligentie en 'machine learning'. Ze leren menselijke intelligentie onderscheiden van artificiële intelligentie en gaan zelf aan de slag met het trainen van een AI-systeem om aliens te identificeren. Op die manier proberen ze de mensheid te beschermen tegen een alien invasie. Deze workshop is gebaseerd op de EDUbox AI van VRT NWS en werd ontwikkeld door BrainBugs. |
ChatGPT
CHAT GPT50 MINUTEN - MAX. 8 LEERLINGEN PER SESSIE
In deze interactieve workshop ontdekken leerlingen de praktische en creatieve mogelijkheden van ChatGPT. Ze leren wat artificiële intelligentie (AI) is en hoe het wordt getraind. Ze gaan zelf aan de slag om teksten en afbeeldingen te genereren, en staan daarnaast ook stil bij de mogelijke nadelen van AI-toepassingen. |
Breaking News!
BREAKING NEWS!50 MINUTEN - MAX. 8 LEERLINGEN PER SESSIE
In deze workshop maken leerlingen kennis met datajournalistiek. Dat is een vorm van onderzoeksjournalistiek waarbij journalisten in de cijfers duiken en op zoek gaan naar de verhalen die data vertellen. De leerlingen leren en ervaren zelf hoe een datajournalist te werk gaat. Ze krijgen inzicht in hoe je data kan verzamelen, analyseren en visualiseren, alsook hoe data een bron kunnen zijn voor een journalistiek stuk. Deze workshop is gebaseerd op de EDUbox Data in de pers van VRT NWS. |
Cyber Ninja: Word Onhackbaar
CYBER NINJA: WORD ONHACKBAAR50 MINUTEN - MAX. 8 LEERLINGEN PER SESSIE
Een aanzienlijk deel van ons leven vindt plaats in de digitale wereld, wat erg handig is. We moeten echter ook waakzaam zijn, want hackers zijn voortdurend op zoek naar kansen om onze gegevens of eigendommen te stelen. Welke technieken gebruiken ze daarvoor? En hoe kunnen jongeren hun eigen digitale veiligheid versterken? Dat leren ze tijdens deze workshop. Deze workshop is gebaseerd op de EDUbox Cybersecurity van VRT. |