Op zoek naar een leuke en educatieve workshop om de data- of mediawijsheid van jouw leerlingen bij te schaven? Ontdek hieronder alle mogelijkheden voor leerlingen uit het secundair onderwijs.
Escape the DataBuzz+
ESCAPE THE DATABUZZ+50 MINUTEN - MAX. 8 LEERLINGEN PER SESSIE
Escape the DataBuzz+ is de uitgebreide versie van onze populaire escape game voor leerlingen uit het lager onderwijs. In de basisversie leren leerlingen over online veiligheid en hoe ze hun persoonlijke gegevens kunnen beschermen, terwijl ze op zoek gaan naar de sleutel om uit de bus te ontsnappen. Escape the DataBuzz+ gaat nog een stap verder. Naast online veiligheid maken leerlingen ook kennis met de Europese privacywetgeving (AVG) en leren ze waarom data vaak "het nieuwe goud" wordt genoemd. Ze worden zich bewust van de digitale sporen die ze achterlaten en leren inzien waarom het beschermen van hun persoonsgegevens zo belangrijk is in de digitale wereld van vandaag. |
AI zombie-apocalypse (i.s.m. Amai! Vlaanderen)
AI ZOMBIESPEL (I.S.M. AMAI! VLAANDEREN)50 MINUTEN - MAX. 8 LEERLINGEN PER SESSIE
Amai! Vlaanderen ontwikkelde een interactief spel waarmee jouw leerlingen een AI-systeem, gebaseerd op gezichtsherkenning, trainen om zombies van mensen te onderscheiden. Op die manier proberen ze de mensheid te beschermen tegen een invasie van zombies. Ook de (on)ethische aspecten van AI-toepassingen komen aan bod tijdens deze workshop. |
AI minigames: Robots, Puppies & Aliens (i.s.m. BrainBugs)
AI MINIGAMES: ROBOTS, PUPPIES & ALIENS (I.S.M. BRAINBUGS)
50 MINUTEN - MAX. 8 LEERLINGEN PER SESSIE
Aan de hand van een online serious game leren leerlingen spelenderwijs bij over de sterktes, beperkingen en uitdagingen van artificiële intelligentie en 'machine learning'. Ze leren menselijke intelligentie onderscheiden van artificiële intelligentie en gaan zelf aan de slag met het trainen van een AI-systeem om aliens te identificeren. Op die manier proberen ze de mensheid te beschermen tegen een alien invasie. Deze workshop is gebaseerd op de EDUbox AI van VRT NWS en werd ontwikkeld door BrainBugs. |
ChatGPT
CHAT GPT50 MINUTEN - MAX. 8 LEERLINGEN PER SESSIE
In deze interactieve workshop ontdekken leerlingen de praktische en creatieve mogelijkheden van ChatGPT. Ze leren wat artificiële intelligentie (AI) is en hoe het wordt getraind. Ze gaan zelf aan de slag om teksten en afbeeldingen te genereren, en staan daarnaast ook stil bij de mogelijke nadelen van AI-toepassingen. |
Breaking News!
BREAKING NEWS!50 MINUTEN - MAX. 8 LEERLINGEN PER SESSIE
In deze workshop maken leerlingen kennis met datajournalistiek. Dat is een vorm van onderzoeksjournalistiek waarbij journalisten in de cijfers duiken en op zoek gaan naar de verhalen die data vertellen. De leerlingen leren en ervaren zelf hoe een datajournalist te werk gaat. Ze krijgen inzicht in hoe je data kan verzamelen, analyseren en visualiseren, alsook hoe data een bron kunnen zijn voor een journalistiek stuk. Deze workshop is gebaseerd op de EDUbox Data in de pers van VRT NWS. |
Data, Democratie & Digitale Reclame
DATA, DEMOCRATIE & DIGITALE RECLAME50 MINUTEN - MAX. 8 LEERLINGEN PER SESSIE
DOELGROEP: 2DE & 3DE GRAAD 2024 is het jaar van de verkiezingen. Op 9 juni gingen bijna 1 miljoen jongeren van 16 tot 23 jaar voor het eerst naar de stembus. Daarmee is het nog niet gedaan! Ook op 13 oktober kan er opnieuw gestemd worden. Ditmaal voor de lokale en provinciale verkiezingen. Omdat het belangrijk is om jongeren goed te informeren over politiek en verkiezingen, ontwikkelden wij speciaal een workshop rond online politieke reclame, persoonlijke data en verkiezingen. Jongeren leren bij over hoe politici mensen "targeten" op basis van hun persoonlijke data en hoe ze hier kritisch mee kunnen omgaan. |
Facts? Of Fake!
FACTS? OF FAKE!50 MINUTEN - MAX. 8 LEERLINGEN PER SESSIE
Deepfakes, door AI-gegenereerde beelden die levensecht lijken, desinformatie over de Amerikaanse presidentsverkiezingen, pseudowetenschap, en memes met gemanipuleerde afbeeldingen... Het internet staat vol met berichten die niet altijd (volledig) waar zijn. Via TikTok, Instagram, Snapchat en andere sociale media verspreidt nepnieuws zich bovendien razendsnel. In deze workshop krijgen leerlingen praktische tools aangereikt om bewust om te gaan met de overvloed aan informatie online en om zich te wapenen tegen misleiding. Ze leren hoe ze berichten kunnen factchecken en ontwikkelen een kritisch denkvermogen om de motieven van degenen die desinformatie verspreiden te doorzien. |
Vibe Check
VIBE CHECK50 MINUTEN - MAX. 8 LEERLINGEN PER SESSIE
70% van de Vlaamse jongeren vindt dat sociale media zowel een positieve als negatieve invloed op hen kunnen hebben. Maar welke content geeft hen nu net een (minder) goed gevoel? En hoe kunnen ze daarmee omgaan? Dat ontdekken jongeren in het Vibe Check spel. De leerlingen krijgen herkenbare situaties van op sociale media voorgelegd en leren benoemen welke gevoelens deze situaties bij hen oproepen. Welke posts op sociale media brengen je aan het lachen, maken je blij of nieuwsgierig en zijn dus echt een vibe? Welke berichten bezorgen je een knoop in de maag, laten je twijfelen aan jezelf, maken je boos of verdrietig en zijn duidelijk geen vibe? Deze workshop maakt gebruik van het educatieve pakket Vibe Check, ontwikkeld door WAT WAT in samenwerking met Mediawijs en School for Mass Communication Research (KU Leuven). |