Escape the DataBuzz
Doelgroep: 3e graad lager onderwijs, 1e JAAR secundair onderwijs
Een Escape-game waarbij de leerlingen worden opgesloten in de DataBuzz. In hun zoektocht naar de sleutel leren ze op een speelse manier bij over persoonlijke gegevens en hoe ze die kunnen beschermen.
Klik hier voor meer informatie over deze workshop.
Doelgroep: 2e & 3e graad secundair onderwijs
Een Escape-game waarbij de leerlingen worden opgesloten in de DataBuzz. In hun zoektocht naar de sleutel leren ze op een speelse manier bij over de Europese privacywetgeving (AVG) en waarom het zo belangrijk is om goed zorg te dragen voor persoonlijke gegevens.
Klik hier voor meer informatie over deze workshop.
Een Escape-game waarbij de leerlingen worden opgesloten in de DataBuzz. In hun zoektocht naar de sleutel leren ze op een speelse manier bij over persoonlijke gegevens en hoe ze die kunnen beschermen.
Klik hier voor meer informatie over deze workshop.
Doelgroep: 2e & 3e graad secundair onderwijs
Een Escape-game waarbij de leerlingen worden opgesloten in de DataBuzz. In hun zoektocht naar de sleutel leren ze op een speelse manier bij over de Europese privacywetgeving (AVG) en waarom het zo belangrijk is om goed zorg te dragen voor persoonlijke gegevens.
Klik hier voor meer informatie over deze workshop.
Netiquette en cyberpesten
Doelgroep: 3e graad lager onderwijs, 3e graad bijzonder lager onderwijs
Deze interactieve, zelfsturende workshop gaat in op netiquette en het daaraan gelinkte aspect van cyberpesten. De leerlingen gaan op een speelse manier aan de slag met het materiaal, onder begeleiding van de DataBuzz-coaches. Ze leren bij over cyberpesten, welke tips en tricks hun hier kunnen helpen omgaan en de gedragsregels van het internet. De leerlingen leren ondertussen ook bij over persoonlijke gegevens en hun rechten online.
Deze workshop werd ontwikkeld voor verschillende types uit het buitengewoon (basis)onderwijs, namelijk type basisaanbod, type 1, type 2, type 4, type 9.
Klik hier voor meer informatie over deze workshop
Deze interactieve, zelfsturende workshop gaat in op netiquette en het daaraan gelinkte aspect van cyberpesten. De leerlingen gaan op een speelse manier aan de slag met het materiaal, onder begeleiding van de DataBuzz-coaches. Ze leren bij over cyberpesten, welke tips en tricks hun hier kunnen helpen omgaan en de gedragsregels van het internet. De leerlingen leren ondertussen ook bij over persoonlijke gegevens en hun rechten online.
Deze workshop werd ontwikkeld voor verschillende types uit het buitengewoon (basis)onderwijs, namelijk type basisaanbod, type 1, type 2, type 4, type 9.
Klik hier voor meer informatie over deze workshop
ChatGPT
Doelgroep: 3e graad lager onderwijs, alle graden secundair onderwijs
In deze interactieve workshop ontdekken leerlingen de praktische en creatieve mogelijkheden van ChatGPT. Ze gaan ook in op de mogelijke nadelen en leren kritisch nadenken over AI-applicaties zoals ChatGPT.
In deze interactieve workshop ontdekken leerlingen de praktische en creatieve mogelijkheden van ChatGPT. Ze gaan ook in op de mogelijke nadelen en leren kritisch nadenken over AI-applicaties zoals ChatGPT.
Het AI-zombiespel van amai!-Vlaanderen
Doelgroep: 3e graad lager onderwijs, alle graden secundair onderwijs
amai! Vlaanderen ontwikkelde een interactief spel waarmee jouw leerlingen een AI-systeem trainen om zombies van mensen te onderscheiden. Op die manier proberen ze de mensheid te beschermen tegen een invasie van zombies. Ook de (on)ethische aspecten van AI komen aan bod tijdens deze workshop.
amai! Vlaanderen ontwikkelde een interactief spel waarmee jouw leerlingen een AI-systeem trainen om zombies van mensen te onderscheiden. Op die manier proberen ze de mensheid te beschermen tegen een invasie van zombies. Ook de (on)ethische aspecten van AI komen aan bod tijdens deze workshop.
Breaking News!
Doelgroep: 3e graad lager onderwijs, alle graden secundair onderwijs
In deze workshop maken de leerlingen kennis met datajournalistiek. Dit is een vorm van onderzoeksjournalistiek waarbij journalisten in de cijfers duiken en kritisch op zoek gaan naar de verhalen die de data vertellen. De workshop is gebaseerd op de EDUbox Data in de Pers van VRT NWS.
Klik hier voor meer informatie over deze workshop.
In deze workshop maken de leerlingen kennis met datajournalistiek. Dit is een vorm van onderzoeksjournalistiek waarbij journalisten in de cijfers duiken en kritisch op zoek gaan naar de verhalen die de data vertellen. De workshop is gebaseerd op de EDUbox Data in de Pers van VRT NWS.
Klik hier voor meer informatie over deze workshop.
Minigames AI in samenwerking met BrainBugs
Doelgroep: 6de leerjaar, 1ste graad secundair onderwijs
In deze workshop ontdekken leerlingen de sterktes, beperkingen en uitdagingen van artificiële intelligentie. Ze komen ook te weten hoe software objecten kan herkennen. Daarnaast maken de leerlingen kennis met de ethische implicaties van dataverzameling en datavergelijking bij het opstellen van dataprofielen. Deze workshop is gebaseerd op de EDUbox AI van VRT NWS. Deze workshop werd ontwikkeld door BrainBugs. Zij ontwikkelen digitale tools en serious games voor sociale innovatie.
Deze workshop zal beschikbaar zijn vanaf 15 maart 2024.
In deze workshop ontdekken leerlingen de sterktes, beperkingen en uitdagingen van artificiële intelligentie. Ze komen ook te weten hoe software objecten kan herkennen. Daarnaast maken de leerlingen kennis met de ethische implicaties van dataverzameling en datavergelijking bij het opstellen van dataprofielen. Deze workshop is gebaseerd op de EDUbox AI van VRT NWS. Deze workshop werd ontwikkeld door BrainBugs. Zij ontwikkelen digitale tools en serious games voor sociale innovatie.
Deze workshop zal beschikbaar zijn vanaf 15 maart 2024.
Verkiezingen en politieke reclame
Doelgroep: 2e & 3e graad secundair onderwijs
In 2024 moeten 1 miljoen Belgische jongeren tussen 16 en 23 voor het eerst gaan stemmen. Er waren in België nog nooit zoveel jongeren die voor het eerst kunnen gaan stemmen. Wij vinden het daarom belangrijk om dit thema vast te grijpen. Deze workshop gaat dieper in op politieke reclame. De jongeren leren over hoe politici mensen targeten op basis van hun persoonlijke data en hoe ze hiermee kritisch kunnen omgaan.
In 2024 moeten 1 miljoen Belgische jongeren tussen 16 en 23 voor het eerst gaan stemmen. Er waren in België nog nooit zoveel jongeren die voor het eerst kunnen gaan stemmen. Wij vinden het daarom belangrijk om dit thema vast te grijpen. Deze workshop gaat dieper in op politieke reclame. De jongeren leren over hoe politici mensen targeten op basis van hun persoonlijke data en hoe ze hiermee kritisch kunnen omgaan.
Feiten of Fictie?
Doelgroep: 2e & 3e graad secundair onderwijs
In deze workshop maken de leerlingen kennis met nepnieuws, beter bekend als fake news. We kennen allemaal de memes waarbij President Trump de vinger wijst naar een zogezegde nepnieuws-journalist, maar wat is het eigenlijk? En is het wel zo onschuldig als de memes doen uitschijnen? Doorheen deze workshop komen de leerlingen niet alleen te weten wat nepnieuws is, maar gaan ze er ook actief mee aan de slag. Ze zullen aan de hand van enkele hulpmiddelen fake news en handlangers leren herkennen en zullen in de huid van een echte nepnieuwsmaker kruipen.
Klik hier voor meer informatie over deze workshop.
In deze workshop maken de leerlingen kennis met nepnieuws, beter bekend als fake news. We kennen allemaal de memes waarbij President Trump de vinger wijst naar een zogezegde nepnieuws-journalist, maar wat is het eigenlijk? En is het wel zo onschuldig als de memes doen uitschijnen? Doorheen deze workshop komen de leerlingen niet alleen te weten wat nepnieuws is, maar gaan ze er ook actief mee aan de slag. Ze zullen aan de hand van enkele hulpmiddelen fake news en handlangers leren herkennen en zullen in de huid van een echte nepnieuwsmaker kruipen.
Klik hier voor meer informatie over deze workshop.